Telefon:

0737441155

Showroom:

Strada Atomistilor, Nr. 50, Magurele, judetul Ilfov

Este SUV-ul mai sigur decât o mașină normală?



Este un SUV mai sigur decât o mașină normală? Este categoria la modă și vânzările de SUV-uri nu încetează să crească. Este mai confortabil să intri și să ieși din ele, au o vizibilitate mai bună … dar nu au doar avantaje. În plus, oferă un senzație de siguranță pasagerilor care, de multe ori, nu corespunde realității. Vom analiza dacă SUV-ul este mai bun sau rău decât o berlină.

În același mod în care există o diferență între calitatea reală și calitatea percepută (există mașini cu materiale plastice interioare de bună calitate, care par a fi mai proaste decât altele care arată bine, dar apoi îmbătrânesc), SUV-urile și 4 × 4 dau o senzație de siguranță care, de multe ori, nu este reală.

Primul lucru care trebuie să-l știți este că există două tipuri de siguranță în mașină: activă și pasivă. Da, știm că acum se vorbește mult despre un nou tip de siguranță numită proactivă, cu sisteme precum recunoașterea semnalului, alertarea la oboseală … în realitate este vorba despre siguranța activă.

Clarificarea conceptelor

Înainte de a „dezbate” subiectul acestui articol, ar trebui să clarificăm unele concepte legate de mașină.

Ce este un șasiu pe lonjeroane: pick-up-urile, camioanele și unele 4 × 4 autentice (cum ar fi Toyota Land Cruiser sau Land Rover Defender) sunt construite cu o platformă realizată din două grinzi longitudinale cu bare transversale. Această structură suportă întreaga parte mecanică (motor, transmisie, suspensii…) și caroseria este înșurubată pe ea.

Ce este o caroserie autoportantă: în prezent toate autoturismele și practic toate SUV-urile folosesc acest tip de structură. În ea nu există șasiu în sine, caroseria în sine are o serie de armături la care sunt ancorate suspensiile și mecanica.

Ce este o zonă de deformare programată: inginerul Bela Barenyi a arătat în anii cincizeci ai secolului trecut că cel mai bun mod de a proteja un pasager de un vehicul a fost să nu facă o caroserie dură ca o stâncă, cel puțin nu toată caroseria. Ideal era realizarea unei structuri nedeformabile (numită celulă de supraviețuire) înconjurată de alte părți care se deformează în timpul impactului. În acest fel, părțile deformabile absorb o parte din energia care este transformată în accident și reduc decelerarea bruscă în timpul impactului. Aceste părți sunt cunoscute sub numele de zone de deformare programată, deoarece sunt proiectate să se deformeze într-un mod concret.

Ce este siguranța pasivă: siguranța pasivă a unui vehicul ne oferă o idee despre cum ne protejează de leziuni atunci când suferim un accident. Cel mai clar exemplu de siguranță pasivă este centura de siguranță, care ne împiedică să sărim din mașină sau să fim împinși în față în caz de accident.

Ce este siguranța activă: siguranța activă este cea care împiedică accidentul, de exemplu, frânele, care permit oprirea vehiculului înainte de impact.

Deși avem impresia că un SUV este mai robust și ne va proteja mai mult în caz de accident (ceea ce este adevărat în funcție de tipul de accident), în general, siguranța activă a acestuia este mai rea, deoarece reacțiile sale la situații neprevăzute sunt mai critice la greutate  mai mare și la înălțimea centrului de greutate.

La fel sau mai rele în siguranța pasivă

Dincolo de unele excepții, cum ar fi Toyota Land Cruiser sau Defender, majoritatea SUV-urilor actuale au o caroserie autoportantă, spre deosebire de pick-up-urile și exemplele anterioare, al căror cadru este din bare cu caroseria prinsă de ele. Acest al doilea tip de construcție este în mod clar mai rău decât tipul autoportant în cazul majorității accidentelor, deoarece nu au zone de deformare programată. Adică, toată energia impactului se resfrânge asupra pasagerilor provocând leziuni interne.

Cu toate acestea, uneori aceste tipuri de structuri au un avantaj în cazul în care accidentul este împotriva a ” ceva mai moale decât ele”. De exemplu, în unele accidente între un autoturism și un 4 × 4 cu șasiu pe lonjeroane, 4 × 4 este încorporat în vehicul, adică profită de zonele de deformare programate ale celuilalt. Acest lucru crește leziunile cauzate ocupaților autoturismului și le reduce pe cele ale celor din 4 × 4.

În general, în caz de accident, singurul avantaj pe care îl au SUV-urile este că înălțimea lor mai mare face ca șoldurile pasagerilor să fie deasupra barelor de protecție ale unei mașini convenționale. Adică, în caz de impact lateral, șoldul nostru în SUV este peste zona principală a impactului, ceea ce reduce de obicei leziunile grave.

În toate celelalte situații, în caz de accident, un SUV nu ne protejează mai mult decât o berlină convențională și dacă structura sa este pe lonjeroane, în mod clar siguranța sa pasivă este mult mai rea.

În cazul siguranțe active sunt mai rele. Însă, dacă comparăm un crossover de înaltă performanță și o berlină cu dotări standard, cu siguranță SUV-ul va frâna mai bine și reacțiile sale vor fi mai sigure, dar dacă comparăm„două mașini de aceeași dimensiune”, cea mai mare înălțime a centrului de greutate și cea mai mare masa a SUV-ului vor fi clar împotriva lui.

Ținând cont de cele dezvăluite, sperăm că veți alege mașina cea mai potrivită pentru voi. De asemenea, sperăm că veți colabora cu noi, cu cei de la Auto Rulate București. De ce? Fiindcă în parcul nostru auto online veți găsi o gamă variată de mașini rulate, de cea mai bună calitate, cu care veți putea circula în siguranță. 

Contactați-ne, suntem pregătiți să vă oferim cele mai bune mașini și cele mai bune sfaturi privind alegerea lor.  

Alte articole de pe blog

Call Now ButtonContacteaza-ne