Telefon:

0737441133

Showroom:

Strada Atomistilor, Nr. 50, Magurele, judetul Ilfov

Este mai sigură o mașină cu tracțiune totală?



Deși în anumite situații, tracțiunea integrală este, fără nicio îndoială, cea mai eficientă, nu este întotdeauna adevărat că o mașină cu tracțiune integrală este mai sigură. Să vedem de ce.

Există credința greșită că o mașină cu tracțiune integrală este condusă mai mult pe asfalt, ceea ce nu este adevărat. Tracțiunea totală oferă mai multă motricitate, deoarece puterea motorului este distribuită între mai multe roți, astfel încât fiecare dintre ele capătă o forță mai mică și, în consecință, este mai dificil să patinați atunci când conduceți.

Aderența anvelopei la asfalt nu depinde de timpul de tracțiune (integrală sau nu), ci exclusiv de coeficientul de frecare dintre roți și sol și de o forță denumită “normală” și care este proiecția perpendiculară pe suprafața de contact cu greutatea vehiculului pe aceasta.

Având în vedere acest lucru, are mai multă aderență la sol și, prin urmare, este mai sigură o mașină cu anvelope bune decât una cu tracțiune integrală și încălțăminte mai proastă.

Cu o calitate egală a pneului, tracțiunea totală nu este întotdeauna cea mai bună alternativă, deoarece o tracțiune pe patru roți implică mai multă masă și masa generează două forțe pe pneu:

Greutatea, care este forța perpendiculară cu care anvelopa se sprijină pe sol și asigură aderența.

Forța centrifugă, cea care ne aruncă de pe șosea, este produsul accelerației unghiulare a mașinii (atunci când facem un viraj) și a masei.

Ceea ce se întâmplă este că, pe măsură ce creștem viteza, masa mașinii generează mai multă  forță centrifugă, reducând în același timp greutatea pe roți datorită forțelor ascendente.

O mașină cu tracțiune integrală are întotdeauna o viteză de intrare mai mică în curbă decât una cu  tracțiune pe față sau o tracțiune echivalentă, deoarece masa sa este mai mare. Ceea ce se întâmplă este că, odată depășit punctul de accelerare laterală maximă a virajului, cu mașina cu tracțiune totală putem transmite mai multă putere pe sol și, prin urmare, să accelerăm mai tare, astfel încât să luăm virajul cu mai multă viteză, chiar dacă intrăm în curbă mai încet.

Pe gheață sau zăpadă, anvelopele de iarnă sunt mai bune decât tracțiunea integrală

Modelele cu tracțiune integrală au o capacitate unică de a genera un fel de efect placebo asupra șoferilor. Unii au tendința chiar și pe asfalt uscat și în condiții bune de aderență să spună: „este uimitor cum se observă tracțiunea totală”. Nonsensul este maxim atunci când mașina cu care care circulă nu dispune de o adevărată tracțiune integrală, ci de o tracțiune pe roțile din față care cuplează puntea spate atunci când există pierderi ale forței motrice a motorului. Așa sunt majoritatea mașinilor comercializate.

Această idee preconcepută generează anumite situații de risc datorate excesului de încredere, mai ales când sosesc iarna, zăpada și gheața. Mulți șoferi îndrăznesc să intre în zone cu aderență foarte mică, gândindu-se că mașina lor cu tracțiune integrală face minuni, dar nu este așa. Nici măcar cel mai bun 4 × 4 din lume nu este capabil să avanseze un milimetru dacă nu există aderență și asta nu depinde de tracțiune, ci de anvelopă, sol și greutatea de pe fiecare roată, ceea ce nu este același lucru cu greutatea mașinii ( dacă suntem pe o pantă, greutatea pe fiecare roată este mult mai mică decât greutatea totală a mașinii, datorită descompunerii fizice a forțelor pe un plan înclinat).

Din această cauză, este ușor de observat cum un simplu Citroën 2 CV este capabil să avanseze pe un drum înzăpezit, în timp ce o mașină puternică 4 × 4 nu poate. Trucul se află în roțile sale înguste (care generează multă presiune pentru fiecare centimetru pătrat de suprafață de contact față de sol), masa sa mică și în faptul că cea mai mare parte a acesteia se află pe puntea față, generând multă greutate pe roțile motrice.

O mașină cu tracțiune simplă pe axa din față, echipată cu 4 anvelope de iarnă are mai multe șanse să avanseze pe un drum cu zăpadă decât alta cu tracțiune integrală cu roți convenționale.

Evident, dacă o mașină cu tracțiune integrală este echipată cu anvelopele corespunzătoare, atunci este cel mai eficient instrument posibil.

În concluzie, trebuie să eradicăm ideea falsă că o mașină cu tracțiune integrală are mai multă aderență pe asfalt. Ea pur și simplu are mai multă forță motrică, deoarece la fiecare roată ajunge mai puțină putere și este mai ușor de condus fără a-i satura capacitatea de aderență.

Acum că ați înțeles ce fel de mașină este mai sigură, vă invităm în parcul auto online al Auto Rulate București, pentru a vă alege o mașină second hand pe placul vostru. Punem la dispoziția voastră o gamă variată de mașini rulate, supuse unui control tehnic riguros de către echipa noastră de specialiști cu vastă experiență în domeniu. Aveți de unde alege! Spor la cumpărături!

Alte articole de pe blog

Call Now ButtonContacteaza-ne